Intervju med forsker fra IFFSF: Hva er svogerforskning?

torsdag 16. april 2009

Måleenheten Svenning - godkjent av Universitetet i Oslo - nå også av IFFSF

I arbeidet med min masteroppgave om symboler og minnetekster på gravminner, satte jeg meg grundig inn i den tidligere forskningen på feltet. I en fotnote i en masteroppgave fra Univeristetet i Oslo fant jeg denne metodiske lekkerbisken, som har gitt opphav til den svogerforskningsvennlige måleenheten svenning:

"Av hensyn til gravens eiere samt tidsrammen for oppgaven målte jeg ikke alle gravene med metermål. Jeg tok utgangspunkt i egen kroppshøyde på 180 cm. og la til og trakk fra etter skjønn. Stikkprøver i ettertid har vist at målene stemmer +/- 20-30 cm." (Svenning L. Bernstrøm 1999:44)

Svenning er altså et lengdemål der det er en viss sansynlighet for at 1 svenning kan regnes om til mellom 150 cm og 210 cm. Den overveldende styrken ved svenning er at alt kan kjapt og greit måles nøyaktig ved øyemål. Den mest differensierte måten å måle svenning på, er å dele opp i en halv svenning. Ingen ting kan være mindre enn en halv svenning. La meg komme med et eksempel: Fjernsynsapparatets bredde er en halv svenning. Fjernkontollen til fjernsynsapparatet måles også til å være en halv svenning. Altså: målt i svenning er fjernsynsapparatet og fjernkontrollen like store.

Det er imidlertid ikke nødvendig å differensiere i halve svenninger. Å måle i hele svenninger er tilstrekkelig nøyaktig, men ved å måle i hele svenninger kan ingen ting være mindre enn 1 svenning. (Ved å måle noen til å være 0 svenning, vil dette kunne få uheldige konsekvenser for deres selvbilde som eksisterende - og i svogerforskningen er det viktig å være snill). Et eksempel: Suzanne måles til 1 svenning. Det samme gjør Suzannes undulat (regnet i halve svenninger er Suzanne 1 svenning, mens undulaten er 1/2 svenning). Svenning egner seg altså til forskning der man søker å finne likheter, også i ideologisk forskning med preferanser for det egalitære.

Svenning kan videre regnes om til å betegne f.eks. hastighet, kilosvenning i timen eller svenning per sekund. Dette kan blant annet være egnet til å revolusjonere fartsgrensene.

Jeg oppforderer herved alle til å benytte svenning som selvstendig og fast lengdemål!

9 kommentarer:

  1. Jeg stemmer for at svenning per sekund - altså S/s - innføres sporenstreks! Det burde være enkelt å konvertere speedometere og lignende til den nye enheten. Synd at diktatur er så uglesett i grunn...

    SvarSlett
  2. Jeg har lurt litt på hvorfor det bare er mulig å måle i hele og halve svenninger. Hvorfor finnes det for eksempel ikke kvarte svenninger? Noen som har en formening? (Eller har jeg nå beveget meg ut på de berømte viddene?)

    SvarSlett
  3. Nå vil jeg si at du befinner deg ca. 20 kilosvenning ut på viddene. Det er jo det som er hele fordelen med svenning; det skal være enkelt og greit og kjapt. Kvarte svenninger er, for meg i hvert fall, alt for nøyaktig og prippent.

    Jeg syns det følgende:
    Måling i hel svenning: genialt
    Måling i halv svenning: suspekt og noe unødvendig.
    Måling i kvart svenning: prippent og totalt unødvendig.

    Men - det skal innrømmes at jeg ikke er svenningekspert.

    SvarSlett
  4. Tar vi utgangspunkt i 1 svenning, 180 cm +/- 20 - 30 cm, blir 1/4 svenning 45 cm (180/4) +/- 20-30 cm, eventuelt mellom 52,2 cm (210/4) og 37,5 (150/4).

    Det er imidlertid betimelig å minne om at det kun er en viss sannsynlighet for at 1 svenning tilsvarer 180 cm +/- 20-30 cm. Hvis vi antar at én tilfeldig ikke-normalfordelt svenning tilsvarer 120 cm vil 1/4 svenning bli 30 cm, og med en variasjon på +/- 20-30 cm vil man da risikere at 1/4 svenning vil betegne også objekter uten utstrekning. Dette vil etter min vurdering være uheldig for den videre benyttelse av svenning som lengdemål.

    SvarSlett
  5. Betyr dette at ein, i ei metaforåtfjonga litterær språkform, vil kunna nytta uttrykket "kvartsvenningsfenomen" om noko som er av usikker eksistens?
    Kva med "mindre enn ein svenning" om noko fullstendig ubetydeleg eller bagatellmessig?

    SvarSlett
  6. Jeg slutter meg fult og helt til disse begrepene. Meget bra!
    Z tar forbehold om at undulater i tilfelle ikke vil kunne måles til 1/2 svenning av hensyn til religiøs overbevisning.

    SvarSlett
  7. Sv: Aaah, nå forstår jeg. Overbevisende argumentasjon.

    Jeg slutter meg også til S sine begreper. Skal gøre mitt beste for at de innarbeides i dagligtalen.

    SvarSlett
  8. Også skal jeg etterstrebe norsk stavemåte av ordet gøre/gjøre

    SvarSlett
  9. Herlig å bli kjendis på denne måten! Mvh Svenning!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...